torsdag den 20. september 2012

Pasta med broccoli


Jeg kan desværre ikke lige finde på noget smart navn til denne ret, men selvom navnet er ret tamt, så skal du altså virkelig prøve at lave den her ret, for den er så lækker! :-)

Ingredienser:

Pasta eller spaghetti
1 Broccoli
1 chili
2 fed hvidløg
Parmesan
Timian, gerne friskt! men tørt kan bruges - ca. 1 spsk
salt og peber
3 dl vand
olie til at stege i


Fremgangsmåde:
Start med at sæt vand over til at koge pastaen og broccoli - de skal koges sammen, og tilsæt salt.
Del broocolien op, således at de små hoved kan koges sammen med pastaen, og stokken kan puttes i foodprocessor, og blendes til små stykker sammen med chilien (som er renset for kerner), samt hvidløg. Når de ingredienser er hakket til små stykker, steges de på panden i 5 minutter og timian, salt og peber tilsættes. Herefter tilsættes vandet lidt efter lidt. 



Når vandet koger tilsættes pastaen, den version jeg har brugt var groft og skulle koge ca. 12 minutter, så broccolien tilsatte jeg efter ca. 6 minutter. Alt efter hvilken pasta du bruger, må du justere hvornår broccolien skal kommes i og koges med.

Det hakkede broccoli koges/steges ind, og til sidst er der ikke noget overskydende vand, herefter steges det lidt videre og når pastaen er færdigkogt er det hakkede broccoli også færdig. Herefter tilsættes parmesan til det hakkede broccoli og vendes deri, og herefter vendes pastaen deri, og der drysses igen lidt parmesan udover resten.


Til sidst vil jeg lige gøre et slag for Microplane. Ikke fordi det er sponsoreret som sådan, jeg har dog fået det ved et blogtræf for halvandet år siden, men simpelthen bare fordi jeg syntes det er et helt genialt rivejern.
Jeg har aldrig prøvet et rivejern så godt. Om så det er parmesan, muskatnød eller citron der skal rives, det er lidt samme fornemmelse som når noget smelter på tungen, det er bare så nemt at rive det!



Og til sidst vil jeg bare sige, at retten altså er så dejlig at du bare må prøve den! Jeg fik inspirationen i morges da jeg så et program med Jamie Oliver, noget med nemme retter at lave på 30 minutter. Jeg så ikke hvilke ingredienser han brugte som sådan, andet end parmesan, broccoli og pasta, men prøvede mig lidt frem her til aften :-)
Retten kan sagtens stå for sig selv, men da min kæreste er en sucker for kød, fik vi kreibinetter til.

God appetit ;-)

Kh

Ingen kommentarer:

Send en kommentar