fredag den 7. september 2012

Duften af kanel

Jeg elsker bare duften af kanel.. og smagen, er helt fortryllende. 
Derfor er det med stort behag når jeg bager kager hvor kanel er en af ingredienserne.

Denne gang blev det en æblekage hvor æblerne skulle vendes i kanelsukker.

Hvilket måske også gør at de ser brændte ud på billederne, men det er lysindfaldet der snyder, de er mere rødlige i virkeligheden og ser altså  bare sådan ud fordi de er indhyllet i det dejligste karamelliserede kanelsukker. Mums!

Opskriften er ret nem.

150 g blødt smør
200 g sukker
3 æg
200 g mel
1 tsk bagepulver
2 store æbler
4 tsk kanel
8 tsk sukker

Smøret piskes med sukkeret så det bliver blandet rigtig godt og æggene tilsættes et af gangen.
Melet blandes med bagepulveret og det røres sammen med resten af dejen.
Det kommes i en lille bradepande. 
Tænd så lige ovnen på 175 grader.
Æblernes skrælles, deles i fire og skroget skæres fra. Del derefter hver "båd" i 6-8 stykker.
Kanel og sukker blandes til kanelsukker :-) og alle æblerne vendes heri hvorefter de ligges på kagen.
Hvis der er mere kanelsukker tilbage drysses det over kagen.

Den bages nu ved de 75 grader i omkring 45 minutter. Når tiden er gået, så stik lige i kagen og se om der hænger dej fast. Der er jo forskel på ovne :-)
Den første jeg bagte var færdig efter 45 minutter, den anden skulle have 10-15 minutter mere.

Hvis du rigtig vil godte, så server kagen med lidt vanilje-creme fraiche ved siden, men det er ikke nødvendigt.

Velbekomme!





Min aften skal bestå af syning og tidlig aftensmad så jeg kan komme hurtigt igang :-)
Jacob er nemlig ude og føjte, hvilket skal udnyttes!

Jeg har planer om at nå et par bukser, en bluse og en nederdel - og jeg bliver ved indtil jeg er færdig! 
Jeg skal alligevel op og hente Jacob på et tidspunkt i nat, når han er fuld nok :-)

Hav en god fredag aften :-)

Kh

4 kommentarer:

  1. Ej, hvor ser det godt i Julie! :D
    Dén opskrift må jeg simpelthen også prøve.
    Held og lykke med syningen eller hvad man siger? Det lyder ihvertfald hyggeligt. :)

    God weekend.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den er jo helt vildt nem at gå til, og alle ingredienserne var i hvert fald noget jeg havde herhjemme i forvejen :-)

      Tak, jeg nyder det! :-)

      God weekend til dig også.

      Kh

      Slet
  2. Den ser så lækker ud...tak for opskriften ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selvtak :-) Jeg var i tvivl om, om lysindfaldet kombinerede med det karamelliserede kanelsukker ville se alt for "brændt" ud på computeren, men ja den ser da faktisk ret lækker ud :-)

      God weekend!

      Slet