søndag den 22. januar 2012

Nikoline-boller med rosiner og svesker.


"Nikoline-boller"?, spørger du så måske...

Ja ganske rigtigt.

Jeg havde engang læst om en opskrift med appollinaris, og jeg tænkte at så kunne man da også bruge noget Nikoline Hyldeblomst, for smagen af hyldeblomst ville da om noget bare gøre det endnu bedre...
Klart klart der er jo selvfølgelig også lidt mere sukker i Nikoline hyldeblomst end appollinaris, men ORV siger jeg bare, for de endte virkelig lækre ud.

Du skal bruge:

2½ dl Nikoline Hyldeblomst
25 g gær
50 g smør
1 æggehvide
½ tsk salt
½ tsk sukker
200 g grahamsmel
300 g hvedemel
50 g skoldede rosiner
50 g skoldede svesker hakket i små stykker


Fremgangsmåde:

Rør gæren ud i 2 dl Nikoline hyldeblomst, og bland den sidste halve deciliter med smøret og lun det over blus.
Hæld det lune smør-hyldeblomst over gæren.
Tilsæt æggehvide, salt, sukker og grahamsmel til dejen.
Tilsæt nu 150 g hvedemel samt de skoldede rosiner og svesker og bland det godt før 125 g hvedemel mere tilsættes.
Dejen skal nu hæve overdækket i ca. 1 time.

De sidste 25 g hvedemel bruges til at ælte dejen ud på i hånden når bollerne skal formes.

Når dejen har hævet formes bollerne, og de efterhæve ca. 20 minutter på bagepladen, hvorefter de pensles og bages i ca. 15 minutter ved 200 grader.

Spis dem gerne lune, som de er eller smurt med smør. Mums filibaba!

De er umådeligt gode, de har en sød smag med en lille pift af hyldeblomst.
Jeg er lidt stolt over min opskrift :-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar