lørdag den 10. december 2011

9. og 10. December - Stjerner (Første del)

Ups! - jeg missede lige at det var den 9. December igår, så i får dobbelt op på kreativ julekalender idag. den tiende...


Først ønskestjernen, eller også kaldet den buttede stjerne.
Jeg har lært at lave dem af Pia, men igennem Wenches diy.


Her kommer min egen.

Umiddelbart vil jeg sige, jo større - jo nemmere.

På billedet herover ses der stjerner med størrelserne 1 cm bred, 1,5 cm bred, 2 cm bred og 2,5 cm bred.

Med de små på 1 og 1,5 centimeters bredde skal der en god portion fingerfærdighed og tålmodighed med i opskriten på en fin stjerne.

Til en stjerne på 2 centimeters bredde, skal papiret have en længde på omkring 40 cm.
2,5 cm bred - svarer til længden på Rie Elise Larsen papirark - på den lange led (ca.45 cm)
1,5 cm bred får med en længde på 30 cm, og en på 1 cm mindre! ;)




Første trin er at binde en knude på papiret. Det svarer lidt til det man kalder en enkelt knude, det er bare vigtigt at papiret ikke bliver kryllet, men bliver holdt fladt, som foroven.





Den korte flap stikkes ind i femkanten som herover, hvis den er for lang så klip da lidt deraf.




Den lange ende foldes rundt om femkanten, langs kanten - det er som om man kan fornemme hvordan den gerne vil vikles om, og det lader man den bare gøre. Der vikles og vikles.




Når papirstrimlen er viklet helt omkring, så stoppes enden ind, helt som man gjorde i starten også.




Hold på femkanten som herover og tryk så ind med pegefingerneglen som herunder.




Drej med uret, og gør det igen, indtil du har været hele vejen omkring.

Og så skulle din stjerne gerne se nogenlunde ud som herunder. Sød og buttet.


Forresten, grunden til det også bliver kaldt en ønskestjerne er, at inden man folder stjernen, men efter man har klippet papirstrimlen, kan skrive en ønske på den hvide side af papiret, eller en hilsen.
Når stjernen så bliver foldet kan ønsket eller hilsnen, ikke længere ses, men så kan man f.eks. give det til den person som hilsenen er rettet imod, eller sætte tråd i og hænge ønsket på juletræet.

Fortsættes.










1 kommentar:

  1. Hvor er de blevet fine.
    Jeg må da vist folde mig en lille bitte,
    selv om de hænger lidt langt ud af halsen.
    Efter jeg lavet 84 til min dør;0)
    God torsdag aften.
    Pia

    SvarSlet