lørdag den 3. december 2011

3. December - Pebernødder

Til jul hører sig pebernødder, og derfor er den kreative idé til dig, opskriften herpå.

Måske tænker du "Er det en kreativ idé?"
Men det er det bestemt for mig.. Jeg elsker at udfolde mig i mit køkken, og jeg ser det som en kreativ proces, at lave noget god mad - kage, brød etc...



Du skal bruge:

250 g kærgården
250 g sukker
1 dl milda 4% (wannabe fløde)
1 tsk kanel
1 tsk fint peber
1 tsk kardemomme
1 tsk bagepulver
1 tsk natron
500 g mel

(TIP! Der kan evt. tilsættes én tsk. allehånde eller én tsk. ingefær til portionen, for en lidt mere stræk smag)

Smøret og sukkeret piskes let luftigt, og milda tilsættes. Det røres indtil det er en ensartet masse.
Alle de tørre ingredienser blandes sammen og tilsættes lidt efter lidt til dejen, hvor det røres sammen.
Når det hele er godt blandet, æltes det lidt i hånden, og formes til små kugler.

Eller alternativt rulles i små pølser og skæres - alt efter hvilken form på pebernødderne du gerne vil have.
Jeg kan bedst lide den helt traditionelle halvrunde pebernød.

De flyder ikke så meget ud, men hæver lidt - de kan placeres rimelig tæt uden problemer, og for mit vedkommende fik jeg hele 4 bageplader fyldt med pebernødder.

De skal bages ca. 10 minutter ved 200 grader.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar