fredag den 2. december 2011

2. December - Juletræer i vinduet

Jeg pynter altid op i mine vinduer, da jeg syntes det så hyggeligt og specielt også fordi vores vindue i stuen er over to meget langt (2,48 ca. for at være næsten præcis), og er én stor rude uden sprosser eller andet, men  i den ene side som kan det åbnes, altså er det lidt opdelt alligevel.

Men, pynt skal der til!

I år er det juletræer der skal hænge i min rude, røde og grønne af slagsen.

Jeg har brugt saks, grønt karton i to grønne nuancer og to røde nuancer, samt papir i grøn nuance og papir i rød nuance, limstift og sytråd samt symaskine, ydermere også en udstikkerform formet som et juletræ og en blyant til at tegne figuren op med.



Til et juletræ bruger jeg tre juletræer. Altså et juletræ i hver af de tre grønne nuancer.
Jeg har valgt at den ene af de tre skulle være lidt spraglet, og det blev det i form af papir fra Tiger, men da papiret ikke var farvet på begge sider, limede jeg det sammen før jeg tegnede juletræet op og klippede det ud.

Når der er klippet tre juletræer ud efter figuren, ligges de oven på hinanden, og det er så her symaskinen og sytråden kommer ind i billedet.

Symaskinen trådes med den valgte farve tråd. Jeg valgte i dette tilfælde at tråden skulle passe i nuancen, men man kunne også vælge en kontrast farve.

Der syes på midten af juletræerne, mens de er placeret oven på hinanden - således at de bliver syet sammen, og start med at sy fra juletræsfoden op mod spidsen af
 træet.

Det er vigtigt at man holder i tråden og undertråden når man begynder at sy, i hvert fald på min maskine, for ellers kom der kludder i snorene.

Der klippes af i en sådan længe som du ønsker den skal hænge i, og bind her en knude på snorene.

Bind knude i bunden af træet et par gange og klip snoren af.

Fold det øverste og nederste lag ind til midten, således får juletræet en tredimensionel form.


Og juletræet er klar til at blive hængt op i vinduet :)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar