torsdag den 1. december 2011

1. December - Juledekoration

Noget som er helt essentielt for mig til jul er, at jeg skal lave juledekorationer.

Juledekorationer skal man selvfølgelig have helt fra starten af december, og derfor bliver det også første indslag i min julekalender.

Jeg elsker at lave dekorationer, og jeg har derfor igennem årerne også fundet nogle fidsuer til hvordan jeg laver de bedste og pæneste dekorationer.. (Hvis jeg selv skal sige det, og det skal jeg jo!)
De fiduser vil jeg gerne dele.


Først og fremmest, er det aller vigtigste at have mange former for gran og naturmaterialer til rådighed.


På dette billede ses:
Enebær
Lærkegrene
Mos
Buksbom
Lau (Eller hvordan det nu staves?)

Herudover kan der også bruges:
Gran - Normann gran, Ædelgran eller lign.
Tuja - der findes også forskellig slags
Kristtjørn
Evt. grene fra oliventræ
 - Alt andet grønt fra naturen

Foruden grønt som bundlag, skal der også bruges ler, avispapir, ståltråd (Gerne både tyndt og tykt), pynt, og selvfølgelig stearinlys samt noget du kan have dekorationen i/på.
Det kan f.eks. være en kurv, en urtepotte, et fad, eller alternativt en tallerken.
Evt. skal du også bruge en limpistol.

Pynt kunne f.eks. være:
Troldegrene
Husløg
Tørrede æbler, appelsiner, rosenkål, lime eller lignende.
Naturmateriale så som kogler
Bånd til sløjfe
Andet uægte pynt, som små julekugler, fugle, svampe m.m. kan selvfølgelig også bruges hvis man er til det.

Når man skal bygge en dekoration på er det bedst at starte med at fylde bunden af kurven/urtepotten med avispapir.
Jeg krøller et par ark som jeg ligger i bunden, gerne så det omtrænt lige fylder til kanten. Ydermere kan jeg bedst lide hvis man lige ruller et avispapir på den lange led og ligger rundt i kanten af kurven.
Se billede herunder.


Når avispapiret er lagt er det tid til ler.

Leret nuppes af pakken i små protioner og fordeles forholdsvist løst rundt i kurven, det skal dog selvefølgelig lige presses lidt fast således at det bliver liggende.
Jeg plejer at starte udefra, således at leret sidder lidt fast derude, og så fylder jeg op ind mod midten.


Nu er det tid til at sætte lyset fast, da dekorationen som regel bliver bygget op herom.

For at sætte lyset fast er det en god idé at påføre lyset nogle stykker af tyk ståltråd (elefant tråd) i bunden, således at lyset stikker dybere ned i dekorationen.

Hvis man klipper to stykker tyk ståltråd på ca. 5 cm. hver og varmer ca. halvdelen af ståltråden over et stearinlys kan de nemt glides op i bunden af lyset.
(Noglegange her op til jul, kan man godt købe lys der allerede er isat ståltråd)
Og på den måde vil lyset altså sidde bedre fast når du sætter det i dekorationenen.
Lyset må gerne mases lidt ned i leret.

Nu er det blevet tid til at dække bunden af dekorationen.

Jeg starter altid med at starte fra kanten af og bevæge mig ind mod midten.


Mos og lau, bruger jeg som regel altid i midten, da det er bedst hvis der ikke stikker for meget gran op omkring lyset, det det giver en stor brandfare og lyset kan ikke brænde så langt ned.


Mos og lau sætter jeg fast med et lille stykke tynd ståltråd bukket på midten.

Når bunden er dækket er det tid til at pynte dekorationen.

Da jeg i år mest har været til et meget naturligt look, er der ikke specielt meget pynt på mine dekorationer, andet end i form af kogler, husløg, hyacinter og sløjfer i jutesnor, samt et par paradisæbler, valdnødder og tørrede appelsiner.

Pynten sættes også fast på samme måde som mosset (f.eks. rundt om roden på husløget eller igennem den tørrede appelsin), eller ved at stikke f.eks. en tandstik eller et stykke tyk ståltråd op i f.eks. æblet eller hyacinten. Med kogler plejer jeg at vikle et stykke ståltråd rundt om imellem dens "blade" og ved nødder plejer jeg at lime et stykke tyk ståltråd fast på den side som skal være nedaf.

Sløjfen plejer jeg altid at sætte som noget af det sidste, og jeg kan godt lide at sløjferne på mine dekorationer "popper" lidt. Derfor laver jeg dem på følgende måde:


Jeg vikler snoren i "otte-tals-bevægelse" rundt om tommelfingeren og pegefingeren, og holder enden med de resterende fingre.


Og bliver ved i 4-5 evt. flere/færre omgange, alt efter hvor tyk en snor/et bånd, sløjfen skal laves af.

Når jeg har viklet det antal omgang jeg ønsker, slutter jeg i modsat side af hvor jeg startede sløjfen, så ledes at det ser ud på billedet herover og klipper båndet af.

Herefter samler jeg sløjfen, ved at jeg tager den af mine fingre med modsatte hånd, og holder om midten, hvor der stikker et ende stykke ud til hver sin side, og her vikler jeg så tynd ståltråd om, således at sløjfen kan stikkes i dekorationen.





Når sløjfen er sat i, "popper" jeg den lidt, således at ståltråden ikke kan ses oppe fra.

Og for mid vedkommende er dekorationen nu færdig.

Hvis du gerne vil have at granet, buksbom osv. bliver ved med at se frisk og skinnene ud, så skal du udenfor spraye din dekoration med hårlak.
- herefter kan så drysses med lidt glimmer, hvis man ønsker det.


Dekorationen som der er vist eksempler fra herover, kom til at se ud som følgende:


Dog var det ikke lige meningen at jeg skulle have to forskellige farver lys, men det ene blev tabt, og gik i stykker... Øv øv.. I min dekoration havde jeg nemlig brugt nogle metal "fødder" til lysene, således at de kunne skiftes, da jeg gerne ville have nogle lave lys fremfor høje lys  - som skulle kunne skiftes fordi de lave jo også brænder ned hurtigere.

Andre dekorationer jeg også har lavet i år, som er bygget op efter samme princip:



Den røde sløjfe er lavet som når man binder en helt almindelig sløjfe på sin sko, bare bundet direkte på båndet. Prøv dig frem, det er ikke så svært.
På den bagerste dekoration ha jeg sat en kogle i sløjfen i stedet for at "poppe" den.

Held og lykke med dekorations-fremstillingen.







1 kommentar:

  1. Hold da op hvor er dine dekorationer smukke. Jeg kan nu godt lide at lysene er forskellige.
    glædelig jul,
    SS

    SvarSlet