tirsdag den 18. oktober 2011

DIY - Papiræsker



Det er nemt og lige til at lave signe egne papiræsker til gaver...
Det eneste man skal bruge er papir og saks.



Papiret jeg oftest bruger er fra Søstrene Grene. De har sådan nogle flotte designs, og er allerede klippet i retvinklede firkanter, så de er lige til at gå til.
De fås i mange størrelser, og med mange forskellige farver og designs.


1. Fold papiret diagonalt på midten, sådan du bøjer fra spids til spids, og der på den måde kommer en fold på midten.


2. Mens du har papiret foldet diagnoalt som på billede 1, bøjer du det igen, altså på den lange side bøjes det på midten, så de to hjørner når hinanden, og du har nu en endnu mindre trekant. Og det hele foldes ud igen.



3. Hver af de fire hjørner foldes nu ind til midten af papiret, som du kan se ud fra de folder du lavede på papiret på billede 1 og 2. Herefter folder du ud igen.


4. Papiret skulle gerne se sådan ud nu.


5. Nu tager du et hjørne og parrer det med midten af den øverste fold overfor, som på billedet herunder, og folder ud igen. Det skal gøres med alle fire hjørner.


6. Hvilket betyder at papiret gerne skulle se sådan her ud nu.


7. Hvert hjørne bøjes nu ind til den fold som er tættest på.


8. Hvilket gerne skulle få papiret til at se således ud.


9. Nu tager du din saks og klipper ind så det kommer til at se ud som på billedet herunder.
Det er på de to folder som er på hver side af midterfolden, og der skal klippes to kvardraters længde ind.


10. Nu foldes hver af de fire hjørner ind, samt de to hjørner hvor der ikke er klippet, foldes endnu en omgang, således at det kommer til at se ud som på billedet herunder.


11. Nu skal vi til at forme papiret til en æske, og vi tager en side af gangen. Papiret bøjes op som der ses på billedet.


12. De to slipper samles på midten, mens man holder dem på plads.


13. Med den anden hånd kan man hjælpe den store slip op, således at den kan foldes ind over de små slipper, ind i kassen.


14. Hvilket gerne skulle få kassen til at se ud som på billedet herunder.


15. Herefter gøres det også i den anden side, altså gentages billede 11-14 og til sidst skulle man gerne ende ud med at man har foldet en æske, som på billedet herunder.


16. Gentager man hele processen, med nyt papir selvfølgelig, så har man to æsker, og de kan samles/sættes oven på hinanden, og så har man en lille gaveæske.


Jeg bruger som sagt æskerne til mange ting, fx. passer de små æsker rigtig godt til når jeg forærer nogle af mine hjemmelavede øreringe væk.


Jeg håber du kunne bruge denne lille tutorial, hvis du har nogle spørgsmål eller noget du ikke forstår, er du velkommen til at skrive en kommentar, og jeg skal prøve om jeg kan forklare dig det bedre!






7 kommentarer:

  1. Love it! Meget udførligt og pædagogisk vist - tak for en god blog!

    SvarSlet
  2. Mange tak. Lige hvad jeg skulle bruge til mine hjemmelavede armbånd, som jeg også giver væk.

    SvarSlet
  3. Det er en rigtig fin vejledning. Jeg har lånt et billede og linket til din blog. jeg har skrevet tips til at gå på restaurant med børn. Du kan se det her: http://www.feriemedboern.blogspot.dk/2014/01/10-tips-til-at-fa-tiden-til-at-ga-nar-i.html
    hvis det ikke er ok, må du give lyd!

    SvarSlet
  4. Hej Julie. Dejlig blog du har! Jeg er ved at skrive et indlæg til min egen blog (om miljøvenlig gaveindpakning) og din beskrivelse af hvordan man folder æsker er så fin og udførlig at jeg ikke kan lade være med at linke til dit opslag. Det er vel ok :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er helt i orden Line, jeg render dog med tanker om at lukke bloggen helt ned, så dit link vil måske blive inskyivt i den nærmeste fremtid :-)

      Slet
    2. Ej hvor ærgerligt. Det synes jeg da er synd. Må jeg kopiere billederne og fremgangsmåden til min egen blog og så henvise til din? Så sker der ikke så meget hvis linket ikke virker...

      Slet
    3. Som det er nu, kan du bare linke. Så skal jeg give dig besked hvis noget ændrer sig 😊

      Slet