lørdag den 20. august 2011

Tirsdags-krydderurte: Citronmelisse

Jeg har besluttet mig for at prøve noget nyt... Jeg her nemlig en del forskellige friske krydderurter på min altan, men jeg er faktisk rigtig dårlig til at bruge af dem.
Så jeg tænkte at jeg ville lave lidt krydderurte indlæg her på bloggen, sådan at jeg kan få prøvet lidt opskrifter af med de krydderurter jeg har til rådighed. Krydderurten der får lov at være den første er citronmelisse.

Retten jeg lavede var meget simpel, og det gør jo heller ikke noget på en tirsdag :)

Frisk pasta med kylling og citronmelisse-dressing:

Det er helt lige til...
Steg kyllingestrimler på panden med salt og peber, kog frisk pasta, og lav en dressing af græsk yoghurt, en håndfuld citronmelisse og ligeledes salt og peber.

Når pastaen er kogt blandes den med dressingen og kyllingen fordeles på toppen.

Velbekomme!


(Undskyld billedekvaliteten, som gør at det faktisk ikke ser så lækkert ud som det nu engang var!)


Fakta om citronmelisse:


Navnet er således, citron siger sig selv, pga. smagen, melisse kommer fra det græske ord melis, som betyder honning, som også er en smag man blidt fornemmer i urten. Men citronmelissen kaldes også hjertensfryd da den kan virke beroligende på hjertet.

Den tiltrækker mange bier, og er derfor god at plante under buske og træer for at tiltrække dem for at bestøve.

Citronemelisse kan bruges i stedet for almindelig citron i opskrifter. F.eks. i bagværk, dressinger, til fisk eller i salater, isterninger, sirup og the. Den kan også kandiseres og ser flot ud oven på kager.

I Tyskalnd kan man kæbe et alkoholudtræk fra planten kaldet Melissengeist.

The brygget på citronmelisse afstresser og giver god søvn. Munke har brugt det mod hovedpine. Ligeledes kan urten bruges mod virus, og udtræk af planten er en vigtig del af salven Zovir (mod forkølelsessår), så i stedet kunne man måske bare prøve med et opkog eller lignende af planten?


Fakta kommer fra min krydderurte-bibel "Krydderurter" af Anemette Olesen. Men jeg har omskrevet og omformuleret, og ligeledes kan man læse mere om urten deri, da jeg ikke har skrevet alt omkring den.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar