mandag den 15. august 2011

Høst af bær + marmelader på pandekager

Her i sommeren, ca. sidst i juli, var jeg ude og sejle med hele den pukkelryggede.... Nærmere betegnet, min farmor og farfar, min mor, min pap og lillebror, samt min dejlige kæreste, i min farfars båd. Vi sejlede rundt i Nakskov Fjord.
Første stop var på Slotø, hvor der ligger en lille ruin som vi var inde og kigge på. Andet stop var på Enehøje hvor vi spiste frokost. Min mor havde lavet sandwiches hjemmefra, og vi gik en lille tur rundt på øjen. En ø fyldt med Mirabeller! og til mit held, mirabellerne var på sit højeste! De gule var næsten færdige og lå og rådnede rundt på græsset, de røde helt perfekte, samt endnu nogle senere gule nogle, som dog stadig var grønne. Jeg gjorde mig en ordentlig høst, som senere skulle vise sig at blive til marmelade.
Tredje stop vi gjorde os var på Albuen hvor vi gik en tur rundt, samlede lidt sten, og drak eftermiddagskaffe.
Fjerde stop var i Langø havn hvor min farmor og farfar gav aftensmad. En halv grillkylling fra den lokale havne grill. Det ikke så tit jeg spiser den slags, men en gang i mellem kan det være rigtig godt!


Ud af min lille høst (ja faktisk ser det ud af ret lidt, men der var MANGE!) fik jeg 6 glas marmelade.
Jeg vil ikke som sådan fortælle opskriften, da jeg laver det sådan lidt på gefühlen.
Mirabellerne udstenede jeg, hældte sukker over, samt vanilje fra stang og stang oven i, tyknes med stivelsesmiddel og glassene skyllet i atamon. Jeg ved aldrig rigtig hvor meget sukker jeg bruger, jeg hælder bare lidt over og smager til. Jeg kan godt lide at det har en lidt syrlig smag, for så er marmeladen så god oven på min ostemad!


Fra min mors have har jeg høstet en masse brombær, og det har jeg ligeledes lavet marmelade af. På samme måde som mirabellerne, bare uden vanilje.


Begge de to marmelader skulle jeg da smage oven på lidt pandekager, og det så således ud :)
Jeg har blendet mirabellemarmeladen da det er sådan jeg bedst kan lide mine marmelader, undtaget af brombærmarmelade!

Men opskriften på pandekagerne derimod, vil jeg meget gerne dele.
Det var en opskrift jeg ikke havde prøvet før, da jeg altid har været vant til at bruge den fra "Frøken Jensens Kogebog" som vi har hjemme ved min mor, men da jeg ikke har den selv, måtte jeg jo prøve en anden. - Og den blev vældig god!

Dessertpandekager, ca 8 stk:
 Ingredienser:
2 æg
2 spsk sukker
1 dl iskoldt vand
20 g grahamsmel
45 g hvedemel
2 tsk vaniljesukker
2 dl kold mælk
2 spsk smeltet smør

samt smør til stegning/bagning

Fremgangsmåde:
Æggene piskes godt sammen med sukker og det iskolde vand.
Melet samt vaniljesukkeret tilsætttes og blandingen røres så jævn som muligt.
Den kold mælk piskes i lidt efter lidt og tilsidst tilsættes det smletede afkølede smør.

Pandekagerne bages tynde på en lille pande.

Mums filibaba, siger jeg bare!
Men til en familie er det en ret lille portion, men så kan den jo bare dobles op! Den oprindelige opskrift jeg gik ud fra var der hverken vanilje eller grahamsmel i, men de to ting syntes jeg gør pandekagerne endnu bedre. Men det kan man jo gøre som man vil, vil man undlade grahamsmelet, skal det erstattes med samme mængde hvedemel.

-

Det har været en skøn dag i dag, jeg startede den med at gå en lang tur med min hund, efterfulgt af en tur på biblioteket hvor jeg læste de nyeste blade om bolig, have og mad.
Jeg elsker at sidde og læse på biblioteket, det er så dejlig afslappende!
Her til eftermiddag stod det på at bage boller, samt pandekager og kogning af brombærmarmelade.

Jeg håber også at i har haft en god dag!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar