søndag den 29. maj 2011

Sigtemelsbrød, men dog lidt for saltet

Jeg har prøvet at bage sigtemelsbrød idag, for aller første gang..

Opskriften lyder på:
1000g sigtemel
6 dl skummetmælk
50 g margarine
50 g gær
4 tsk salt (Men som overskriften lyder, så det altså blevet ret salt, prøv med halvdelen)

Jeg opvarmede mælken samt margarinen og saltet i en lille kasserolle, indtil margarinen var smeltet.
Blandede smuldret gør deri, og sidst men ikke mindst melet af et par omgange...

I første omgang skulle det hæve i 20 minutter, se på billedet herunder hvor flot det ser ud :)


Efterfølgende skulle det slås ned og deles i to kugler og hæve i 10 minutter, og så formes som brød og ligges i forme, og hæve i 40 minutter.

Efterfølgende pensles og ridses det, og bages det ved 220 grader på nederste rille i 25-30 minutter..




Opskriften fandt jeg på siden af en AMO Sigtemels pose, dog med en lidt anden fremgangsmåde, jeg har skrevet opskriften som jeg lavede den.

Med en god omgang hjemmelavet jordbær-rabarber marmelade smager man ikke at det er for salt :)

2 kommentarer:

  1. De ser ellers lækre ud da :-) Fint nyt layout, meget sommeragtigt......

    Kh
    Birthe

    SvarSlet
  2. Hej Birthe.
    De smager også rigtig godt faktisk, bare ikke alene, det er der salt smagen kommer for meget frem. Men som sagt med min hjemmelavede jordbær-rarbarber marmelade, eller pålægschokolade, der smager det rigtig skønt!

    Og tak for det med layoutet, men det ikke helt færdigt endnu, gik bare lidt i stå pga. eksamenslæsningen :)

    Kærlig hilsen Julie

    SvarSlet