torsdag den 17. marts 2011

Cupcakes med sommerfugle


Min kære kæreste har fødselsdag i morgen, og så var der jo en anledning til, at få lov at bage en masse cupcakes. Jeg elsker at bage og jeg elsker cupcakes!

Cupcake, ingredienser:
250 g hvedemel
½ tsk salt
2 spsk kakao
115 g blødt smør
300 g sukker
2 æg
1 tsk vaniljesukker
240 ml kærnemælk
1 tsk eddike
1 tsk natron

Fremgangsmåde:
Tænd varmluftovn på 175 grader og gør 14 muffins forme med papirforme i, klar.
Mel, kakao og slt sigtes i en stor skål.
Smør røres blødt sammen med sukker, når det er let og luftigt tilsættes æg. Derefter vaniljesukkeret.
Kærnemælken tilsættes sammen med melen til smør-massen og der hele blandes/piskes på laveste speed.
I en lille kop blandes natron og eddike, lad det skumme af og tilsæt det til dejen, bland det hurtigt og fyld muffin formene.
Bag i ca. 25 minutter - stik en kniv/spids ting ned i kagen for at se om den er færdig, hvis der hænger dej ved skal de have lidt længere.

Cheese-frosting, ingredienser:
1½ pk Philadelphia ost - gerne light
150 g blødt smør
Flormelis efter ønske
Rød frugtfarve

Fremgangsmåde:
Bland Philadelphia og smør med håndmixer og tilsæt flormelis efter ønske. Jeg kan godt lide når den er ret fast i det, så der skal bruges en del. Tilsæt til sidst frugtfarve efter ønske, start med et par dråber og put så flere i hvis du vil have en mørkere farve. Sæt det i køleskabet i minimum en halv time før brug.

Når kagerne er helt afkølede kan frostingen sprøjtes ud på med en sprøjtepose med tyl, eller smøres med en kniv, og de kan pyntes med krymmel, sommerfugle eller andet.

Sommerfuglene er lavet af ekstra hvid overtræksmarcipan, rullet flad og trykket ud med sommerfuglemotiv. De er malet med pensel med rød frugtfarve, og når den er næsten tørret malede jeg en brun streg med kulør.
De jeg malede med den røde frugtfarve lavede jeg bare et par enkelte striber hist og her, men mens marcipanen tørrede fordelte farven sig.
Jeg dryssede dem med spiseligt glimmer, men det kan ikke ses på billederne, men gav et flot finish.
Jeg lavede sommerfuglene 2-3 dage og lagde dem mellem to spisepinde så de kunne formes og derefter lægges til tørre.

Tip:
Kulør kan bruges til at farve små mængder af marcipan, men hvis større mængder skal farves skal der bruges pasta farve, for kulør smager ikke særlig godt.

6 kommentarer:

  1. Hold nu op, hvor er de fine Julia!!! MEGET heldig kæreste du har der :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. Tak, hvor er i søde :) Han fik også en del ros for dem, og så kan man jo ikke andet end at blive glad når folk godt kan lide det man laver :)

    SvarSlet
  3. Uhh en heldig kæreste!! Hvor er de bare super fine. jeg skal snart på en lille workshop og forsøge mig ud i cupcakes. Jeg håber, at jeg herefter kan lave skønne kager til min kæreste - det er jeg sikker på, at han vil sætte pris på :-)

    Kh. Mette

    SvarSlet
  4. Tak Mette :) Jeg vil også gerne på cupcake-workshop. Jeg elsker at bage cupcakes, men nu siger min kæreste at det er sundheds-tid, så jeg må ikke bage nogen fordi vi bliver for tykke! :( hehe, men så det jo godt at der er så meget andet kreativt man kan lave!

    Kærligst, Julie

    SvarSlet
  5. mmmm herligt - tak for opskriften

    x margit fra

    creative tail

    SvarSlet