tirsdag den 29. marts 2011

Choko-cookies med ingefær og kardemomme

Mums filibaba! Jeg fik noget lækkert mørk chokolade med kardemomme og ingefær fra Økoladen til madbloggertræffet. Og jeg tænkte det ville gøres sig godt i nogle cookies. Og yep yep, det kan anbefales :)

Opskriften jeg nogenlunde fulgte har jeg fundet hos Birthe/Newyorkerbyheart men jeg skriver den her sådan som jeg har lavet den.

Ingredienser:

120 g stuetempereret smør
120 g sukker
1 æg
1 tsk vaniljesukker
150 g hvedemel
75 g havregryn
100 g mørk chokolade med ingefær og kardemomme fra Økoladen

Fremgangsmåde:

Pisk sukker og smør luftigt. Tilsæt æg og vaniljesukker. Bland sigtet mel heri og til sidst havregryn og hakket chokolade.

Sæt dejen i små "klumper" med to spiseskeer på en bageplade med bagepapir, med rimelig godt mellemrum for de flader ud, så du behøver ikke presse dem flade, de klarer helt sig selv at få den rigtige form.

Bag i omkring 15 minutter ved 180 grader, eller til de er gyldne. Men selvom de måske føles lidt "bløde" når de kommer ud af ovnen bliver de hårdere når de er afkølet.
Lad dem afkøle lidt på bagepladen før at de rykkes over på en rist for at afkøle.

Jeg fik 22 cookies ud af portionen.


Jeg syntes de smager super godt, ikke en meget gennemtrængende smag af ingefær og kardemomme, men en passende smag :)

Til slut vil jeg lige undskylde at der er lidt langt imellem mine indlæg :( Men det er fordi jeg har lidt meget at se til lige nu, har haft to eksamener i sidste uge og foreberedelser dertil, samt at jeg var til x-factor finalen i parken i fredags og til fødselsdag hos min lillebror og papfar i lørdags, samt jeg lige skal planlægge og holde fødselsdag på lørdag for hele familien... Og så er jeg gået i gang med min hovedopgaven på studiet som også tager en del tid, men dog er der ikke mere undervisning og enden er nær, jubii!

3 kommentarer:

  1. Uhmm, det lyder som en god variant. Jeg er ret vild med cookies, men det er ved at være for længe siden jeg har bagt nogen :-)

    KH
    Birthe

    SvarSlet
  2. "Faldt" lige over din blog. Hyggeligt sted med masser af lækre opskrifter. jeg læser gerne med her fremover og lader mig inspirere. Håber du har lyst til at kigge forbi hos mig også :o)

    Kh. Irene

    SvarSlet
  3. Mmm....de ser gode ud - dem tror jeg jeg vil prøve kræfter med :)

    SvarSlet