onsdag den 23. februar 2011

Lækker kage, mums mums

I dag valgte jeg at ville forkæle min klasse med lidt kage. Vi skulle først møde 12.20 og så havde jeg da lige lidt tid til at bage en kage i morges..


Og det var nemlig en TUC nøddekage jeg havde lavet dem, og mums, det var lige sagen!

Ingredienser:

35 Tuc salt kiks, svarer til en stor pakke eller 1½ af de små.
350 g sukker
50 g hakket chokolade
200 g finthakkede hasselnødder (Jeg brugte 80 g hasselnødder og resten paranødder da jeg ikke havde de andre liggende)
3 tsk vaniljesukker
7 æggehvider

Kiksene knases og blandes med de andre tørre ingredienser. Hviderne piskes stive og vendesmed det tørre.
Dejen hældes i en velsmurt springform og bages i 40 minutter ved 175 grader.

Kan serveres med eventuelt frugt, vaniljeis eller blot lidt vanilje rørt cremefraiche. I min klasse blev den serveret uden noget til, og det var altså også helt okay!

- På trods af at kagen består af meget salte iks smager den slet ikke spor af salt, og jeg må indrømme da min mor sagde jeg skulle prøve at bage den kage, var jeg lidt skeptisk. Men det er helt sikkert en jeg vil bage igen.

6 kommentarer:

  1. Interessant med Tuc-kiks i :-) Jeg er før stødt på opskrifter med de kiks i, men jeg har undgået dem indtil nu......men nu kan jeg alligevel godt lade mig friste....

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Det lyder absolut ikke dårligt! Hvor meget skal kiksene knases, helt til pulver, eller bare til mindre stykker?

    SvarSlet
  3. Birthe, jeg var også meget forbeholden, men den var virkelig lækker! Der var i hvert fald en 5 stykker som spurgte om ikke de måtte få opskriften, så det var ikke bare mis som syntes den smagte godt :)

    bitten, jeg knaste dem bare med fingrene så stykkerne i hvert fald ikke var større en 1-2 cm, og noget af det var helt knust. Jeg havde som sagt ikke prøvet opskriften før, så jeg prøvede mig bare frem, og det enste ret godt ud :)

    SvarSlet
  4. Ej hvor jeg laver stavefejl, jeg håber i kan læse det alligevel :)

    Det gik vidst lidt for hurtigt, ups!

    SvarSlet
  5. Mega lækkert med Tuc, Det kan da kun være guf med dem i en kage.

    SvarSlet
  6. Vibeke, det er guf! Du skulle tage at prøve den.

    - Julie

    SvarSlet