mandag den 14. februar 2011

Hjemmelavede burgerboller, en succes ved middagsbordet!

Som tidligere lovet, vil jeg komme med en opskrift på hjemmelavede brugerboller..

De var fantastiske, og mine kæreste udbrød ved middagsbordet; "Ej, vil du ikke lave de her boller hver gang vi skal have burger?".

Jeg har desværre ingen billeder for de er allesammen spist!

Opskriften har jeg fundet i Gyldendals store kogebog og så lavet lidt om på den.

Sesam burgerboller:
(opskiften siger umiddelbart 20 stk, men jeg fik det kun til 8 stk, da jeg gerne ville have lidt størrelse på dem)

50 g gær
3 dl vand
25 g smør
½ tsk salt
150 g grahamsmel
50 g rugmel
250 g hvedemel

æg og sesamfrø til pensling

Gæren smuldres og røres ud i 1 dl vand. Smøret smeltes og de resterende 2 dl vand hældes ved og lunes sammen med smøret.
Væsken hældes over gæren og salt, grahamsmel og rugmel røres i.
Hvedemelet tilsættes af flere omgange og dejen æltes blank og smidig.

Der drysses lidt mel over dejen og den dækkes til og stilles til hævning i ca 40. minutter.

Dejen æltes, formes til boller og lægges på bageplade med papir.

Bollerne skal efterhæve ca. 30 minutter før de pensles med æg og drysses med sesamfrø.
Bollerne bages ved 250 grader på midterste ovnrille i ca. 10 minutter.

Obs! Det vigtigt at holde øje med bollerne, så de ikke får for meget. Da de bages ved så høj temperatur kan "skallen" godt blive hård.

Bon appetit!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar