mandag den 14. februar 2011

Chai-the hjemme i stuen :)

Jeg fortæller dig her en lille lækker opskrift på den lækreste chai-the, bedre end den på baresso.

Den består af to dele, en chai sirup ala Therese Jessing og varm mælk, gerne med skum!

Chai-sirup:

10 hele kardemommefrø (Da jeg ikke kunne få det i irma, brugte jeg i stedet en teske fuld stødt kardemomme)
10 hele nelliker
10 hele allehånde (Da jeg ikke kunne få det i irma, brugte jeg i stedet en teske fuld stødt allehånde)
1/4 hel muskatnød (Jeg brugte igen stødt)
25 cm kanelstang
5 stjerneanis
2 spsk earl grey the
200 g muscovadosukker
5 dl vand

Krydderierne ristes på panden for at hive smagen frem, herefters mortes de.

Vand, sukker og krydderier koges op og simrer i 15 minutter. Herefter tilsættes theen og det simrer videre i 5-7 minutter.

Siruppen sigtes, så den bliver helt klar uden krydderier og the.
Den skal nu varmes videre op, gerne i op til en halv time, sådan at den bliver tykkere i konsistensen.

Siruppen hældes på glas og opbevares ved stue temperatur.

Chai-the:
1 krus

Mælk varmes i microbølgeovn eller i mælkeskummer og der tilsættes 1 spsk sirup, der røres og til sidst drysses der med kanel på toppen.


Det smager super godt og man fornemmer en dejlig café stemning hjemme i sofaen :)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar