fredag den 11. juni 2010

Lav selv: Avocado træ

What to do in your summer holiday - part 2

Lav dit eget avocado træ

Det er meget simpelt, alt hvad du skal brug er en sten fra en avocado, et glas og to skruer.

Du sætter en skrue i hver side af avocado stenen lidt skråt opad, den ende som ligner der hvor den har siddet på træet skal vende ned af. Avocado stenen sættes i et glas og fyldes med vand til det dækker ca. midten på avocado stenen, du må gerne lade det rende ned over stenen.
Der går op til 2 måneder før at avocado stenen slår rod, måden du kan se det er ved at ske på, er at stenen begynder at revne. Vær ikke utålmodig, det er en lang proces.



Når der er vokset en rod ud på ca 3 cm skal den plantes over i en lille potte med jord, hvor jorden dækker ca. til midten af stenen.

Et lille avocado træ vil nu vokse op. Det skal placeres lyst og jorden skal altid være fugtig, gerne våd. Den vokser hurtigst hvis den er omringet af vand hele tiden.




OBS! Man kan næsten blive afhængig af det (Jeg har hele min vindueskarm i køkkenet fyldt med glas med avocado sten)

10 kommentarer:

  1. Oh yes! Det har jeg også prøvet - det er virkelig hyggeligt og rigtig pænt i vindueskarmen :)
    God sommer!

    SvarSlet
  2. Det kan også gøres meget nemmere. Bare læg stenen i jorden og vand den. Plantede 3 i samme store potte, og efter en uge kom den første, efter 2 uger havde jeg 3 træer.....

    SvarSlet
  3. Hej anonyme, hvor langt ned i jorden lagde du så sten ? direkte i jorden. spændene. jeg tror prøver begge måder, en i vand til spirring, og en direkte í jord, og ser hvilken kommer først. er ved prøve med appelsin sten. spændt på se om det også lykkes.lisbeth

    SvarSlet
  4. Hej Lisbeth. Lyder spændende med appelsin sten, hvis det virker må du gerne lige skrive herinde, for det kunne jeg da også godt tænke mig at prøve så?
    Jeg har hørt andre som også har lagt direkte i jorden, og det har bare været i overfladen, sådan at avocado stenen var omtrænt halvt dækket af jord. Jeg tror det vigtigste er godt med vand.
    Kh Julie

    SvarSlet
  5. Hej jeg har et avokado træ som jeg såede lige efter skole sommerferien. Det er nu næsten 1meter højt. Jeg lagde det også direkte i jorden:) og da der var gået 14 dage med skører kommentarer fra min mor om at det vat latterligt kom der til hendes overraskelse et træ op! Jeg lagde min kerne små 10 cm. i jorden:)

    Hilsen Casper på 13:)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Casper,
      Hvor er det godt at din mor blev sat lidt på plads, så kan hun lade være med at komme med skøre kommentarer en anden gang du får en god idé.
      Mine avocado træer står ikke længere, jeg havde brug for at se på noget nyt. Men hvem ved, måske får jeg snart lyst igen, avocadoer spiser vi i hvert fald masser af!

      Kh Julie

      Slet
  6. Jeg er lige kommet hjem fra skole og har sat en avocado sten i vand så jeg håber da der kommer noget ud af det

    SvarSlet
  7. Hey

    Er det sådan at nogen ved hvor man kan købe et avocadotræ? Eller er der evt. En af jer der vil sælge et?

    Mvh. Katja

    SvarSlet
    Svar
    1. Katja, det er SÅ nemt at lave selv. Men jeg laver da gerne et for dig. Jeg tænker bare det bliver lidt besværligt med posten, men vi kan da prøve :-)

      Skriv evt. til mig på min mail :-)

      Kh Julie

      Slet
  8. Skal stenen aldrig plantes helt ned i jorden? Min er som du skriver man skal gøre, blevet plantet i jord til midten af stenen. Den vokser nu vældig godt, men undrer mig over om stenen aldrig skal dækkes helt med jord? :)

    SvarSlet